חדש בבלוג

חומוס סעיד, סניף בגין תל-אביב

חומוס סעיד העכואי הוא אחד ממוסדות החומוס החשובים של ישראל. לאחרונה נפתח בתל-אביב "חומוס סעיד – עכו", זכיינות מקומית שזוכה להצלחה נאה. ביקורת ראשונה של כותב אורח. גם אתם יכולים לנסות.

אבו ליכטש הגדול

חומוס סעיד
דרך בגין 120 תל-אביב

עדכון 1.1.2015: המקום נסגר

רגע לפני החומוס, מלה על עיצוב אתרים: עיצוב טוב הוא נוח למשתמש, עיצוב שיש עליו הסכמה כללית שהוא ברור וכו'. זה ברור וכו'. על העיצוב של אתר nrg, למשל, אין הסכמה כזו. לרוב הדעות, שהולכות לכאן ולכאן, נחלקות לשניים – אלה שאוהבים את העיצוב, ואלה שמתעבים אותו. אמנם, אני נמנה על קבוצת האנשים שחובבים את העיצוב המסויים של nrg, אך בה בעת מבין ששתי הקבוצות האלה שנוצרו מעידות על הבעייתיות הגדולה של עיצוב האתר, ובלית ברירה אי אפשר אלא לומר שזהו עיצוב "לא טוב". אבל עיצוב זה לא חומוס; ולמרות שהסניף של חומוס סעיד – עכו, שנפתח לאחרונה בדרך בגין 116 בתל-אביב, סובל מאותה בעיה שממנה סובל העיצוב של nrg, הוא אינו נשפט לפי אותם קריטריונים. עכשיו שיש לנו פתיחה מפותלת עם דימוי מסובך, קצת עולמקוון וקצת דיבורים על חומוס, אפשר באמת לדבר על החומוס.

קהל המנגבים של חומוס סעיד עכו-ת"א נחלק לשני חלקים: אלה שאוהבים אותו (הבולסים והממליצים) ואלה שמעווים את פניהם אל מול הבולסים והממליצים ומכריזים שלשם הם לא נכנסים יותר. גם במקרה הזה, אני נמנה על הקבוצה הראשונה, כלומר אני בולס וממליץ, ולו בשל המשוושה של סעיד, שבפעם הראשונה שאכלתי אותה, לפני זמן מה, התרגשתי ברמת הצמרמורת. זו היתה משוושה מושלמת: חמוצה-מתקתקה, הגרגירים החמים השפיעו חום על המשחה כולה, והיה שמח בפה. שבוע לאחר מכן, הזמנתי את המשוושה השניה. השארתי את רוב הזוועה בצלחת וחזרתי רעב ומקולקל לעבודה.

בפעם השלישית שהזמנתי משוושה אצל סעיד, ממש השבוע, נזהרתי. ד"ג ישב איתי אל השולחן, וסיפרתי למלצרית את קורותי עם המשוושה אצל סעיד, והתלוננתי על חמיצות מוגזמת במשוושה האחרונה, ומאוד זכרתי להדגיש את ההתרגשות שאחזה בי במשוושה הראשונה. המלצרית מיד זיהתה את הבורג המשוחרר, ואמרה אל תדאג, נעשה לך משוושה בלי הרבה לימון. וכך עשתה. הקסם חזר לעולם.

זהו היום השני ברציפות שאני ממשווש אצל סעיד. ההנאה הצרופה (צריך לבקש בפירוש: בלי הרבה לימון. הם מקבלים את זה בהבנה), ובכן, צרופה. אומר זאת כך – משורר אחד, אפיגון אבידן, כתב פעם:
השירים כדרכם אינם מגלים /
את הניתן להאכל אצל סעיד.

32 תגובות על חומוס סעיד, סניף בגין תל-אביב

  1. חייבים לנסות גם את החומוס עם פול. מדהים!! אין ספק החומוס הכי טוב בתל אביב.

  2. לא מסכים .קודם כל הקונספט.בלי ביצה????בסדר אני מבין חומוסיה סגפנית בלי סלט וצ'יפס.אבל ביצה זה מאסט בחומוס פול.דבר שני התשלום החצוף.משלמים בקופה והיא כבר מורידה לי את הטיפ….מה זה?אני באבו אדהם נותן הטיפ למלצר או לקופה כראות עיני(ולפעמים הרבה)והם מייד משליכים אותו לקופסת הטיפים.בסעיד זה הולך לבעלים!ולמשוושה עצמה.לא נפלתי.התבנית של רק חומוס או רק משוושה ,קצת משעממת לאחר שני ביסים.באבו אדהם הם מכינים משוושה עם רינג של חומוס נפלא מסביב.ואז ניגוב מהחומוס ומזלג במשוושה לאחר מכן,יוצרים את השילוש הקדוש…והכי חשוב.באבו אדהם הוא מכין המשוושה מול העיניים בו במקום.לדעתי בסעיד הם מכינים אותה בפיילה מראש ,בתוך המטבח הנסתר.זה שלא רואים את ההכנה כבר מציבה אותם בחזקת חשוד.

  3. שמואל יענקו
    20 באוקטובר 2006 ב-15:51 //

    מה הקשר בין חומוס לנרג'? ליכטש יודע. הלא מדוע מי שהיה עורך בנרג' ועכשיו משמש עורך באתר המיועד של "ישראלי" צריך ללכלך על נרג' ב"ביקורת" חומוס?

    תהיה בריא, ליכטש.

  4. סעיד או מסעוד
    לאחרונה צצים להם כל מיני מסעדות קטנות של חומוס סעיד בכל פינה ובכל רחוב ולמה מתכוון המשורר לחומוס סעיד.
    האם זה תנובה או סלטי שמיר או אבו גוש? לסעיד המקורי מעכו אין כל סניפי משנה בשום מקום אלא בתל אביב ובעכו, לכן קמים עליהום ומנסים לעבור ליד הטעם של סעיד המקורי אבל ללא הצלחה,
    יתכן מאוד שיש מסעודים שקונים אצל סעיד מעכו בפיילה ובאים למסעדה של מסעוד ומוכרים לנו אותובאמת ובתמים את אותו חומוס מקורי אך ללא סניף או הסכמה או הספקה של סעיד המקורי.
    כדאי לברר ואולי אפילו לטעום .אני אישית ממליץ על חומוס בעדונס ליד הבורסה ברמת גן
    משהו משהו .

  5. בהדונס.לא נפלתי.חומוס כמו שאני עושה בבית.חוץ מזה קמצן פחד.מנה זערורית.ניגוב קטן ואתה בחרסינה.(על תוספת אסור לחשוב אפילו).אין מפיות נייר!!!הבן אדם קמצן והחומוס לא מזכה אותו על זה.מכל המחקרים שלי רק שתי חומוסיות בתל אביב:אבו אדהם וחומוס אסף.וניסיתי את כולם.
    לגבי הסורי האגדי בכרם.הגעתי ביקשתי חומוס.שואל אותי עם פול?אני עונה בלי פול(רוצה לבדוק בלי הסוואות)הבן אדם שואל בלי פול?מתפלא…הביא לי מנה.חומוס סתמי לחלוטין ,חומוס שמבייש אותי אם אכין לבד…נתתי שני ניגובים השארתי כסף והלכתי.חבל לבזבז את ההקצבה היומית.הלכתי לאבו אדהם לטעום הדבר האמיתי….

  6. דינודינו
    21 באוקטובר 2006 ב-12:43 //

    אני לא מבין מה קורה פה!
    כתבה שלמה על חומוס בתל-אביב, ועוד ארבעה מגיבים, ואף אחד לא טורח להזכיר את אבו-חסן ביפו.
    אני מבין שיש מצב שזה קונצנזוס כל-כך ברור כך שלא מדברים עליו, משהו כמו "יש את כל החומוס בתל-אביב, ויש את אבו חסן", אם זה כך אז אני מתנצל בפני חמשת הכותבים, אבל לא נראה לי.

    המגיב חגאי מציין בנונשלנטיות על אותו חומוס סעיד: "אין ספק החומוס הכי טוב בתל אביב".
    שמעתם? "אין ספק"!
    ילד, באבו-חסן אכלת? מה אין ספק? מי אין ספק?

    המגיב תמיר ציין את אבו-אדהם ואת הכנת המשוושה "מול העיניים בו במקום", ואני לא יודע אם זה יתרון כל-כך גדול כי ככה מתברר לך שכל פעם מכין את זה מישהו אחר, ואז זה כמו עם קפוצ'ינו –
    יכול להיות מעולה, יכול להיות נפילה, זה תלוי בזה שמכין ולא בחומרים.
    אז בעצם זה לא חומוס אבו-אדהם אלא "חומוס אבי" או "חומוס יעל" או איך שלא קוראים לזה שמכין באותו רגע, איפה הייחוד והעקביות?

    המגיב תמיר היה אצל האחים הסורים בכרם (אני חושב שהשם הרישמי הוא "מול מסעדת ציון")
    וציין בצדק את בעיית החומוס הערום. אבל צריך לציין שדווקא המנה שלהם יותר מכל חומוס אחר שאני מכיר מתבססת על השילוב. שים לב שהם שמים יחסית מעט חומוס והרבה טחינה, והמנה יוצאת נוזלית במיוחד. זה לא מקום טוב לטריק ה"תביאו לי רק חומוס" אלא מקום של "הכל או כלום".

  7. אני אכלתי אצל סעיד בתל אביב ביצה. חוץ מזה שכבר לא משלמים בקופה. שאלתי את המלצרית למה והיא אמרה לי שככה משאירים למלצרים טיפים טובים יותר. גם אצלהם מכינים את המשוושה מול העיניים. אתה בטוח שהיית אצל סעיד בתל אביב? אולי התבלבלת?

  8. דינודינו – לגבי חומוס סעיד יש קונסנזוס, לפחות בין החברים בצוות המייסד של חומוס להמונים. בקרוב תעלה ביקורת מפורטת ומנומקת.

  9. תגובה לדינודינו.תגיד אתה רציני?אם אתה לא רואה מי מכין לך המשוושה, זה משכנע אותך שהיא אותו טעם???אכן באבו אדהם סמיר מכין קצת פחות טוב וכבר כתבתי שאם הוא בדלפק אני מזמין חומוס.לגבי אבו חסן.שמע היתי שם כמה פעמים.החומוס בינוני.המסבחה בסדר אבל אני חושב שהתורים הארוכים זה חוק העדר.כבר מספר ביקורות קבעו שלא כצעקתה.המנות קמצניות יחסית.

  10. תגובה לחגאי.אני היתי כשבוע לאחר הפתיחה בסעיד.לא ביצה וגם לא גרגרים!!!!משוושה בתוך המטבח הנסתר והיה די בינוני.אם חל שינוי אשמח לבדוק ולדווח למרות שהרכב מנצח(אבו אדהם) לא מחליפים כל כך מהר.דרך אגב אכלתי היום חומוס פול באבו אדהם.הפול היה זוועה .קשה וללא טעם.

  11. אה, תמיר, אתה במיעוט.
    לדעתי, ההברקה באבו חסן זו דווקא המסבחה, והחומוס טוב אבל לא הכי טוב שיש. אבל גם אני במיעוט – רוב האנשים טוענים שאין אין ואין על אבו חסן.
    לגבי אבו אדהם – אני, כמו שכבר כתבתי בביקורת על אבו אדהם, מחבב – אבל לא חושב שהחומוס שלהם באותה ליגה.
    אגב, אלו ממש סוגים שונים של חומוס. אבו אדהם גלילי ואבו חסן הוא בסגנון יותר ירושלמי, ולכן זה לא מפתיע שאנשים שונים אוהבים יותר אחד מהם ופחות את השני. עניין של טעם, באמת.

  12. תגובה לתמיר. אח שלי תיגש שוב לסעיד. אני אוכל שם כל צהריים. אנשים ניגנבים ממני אבל אני לא יכול בלי זה. זה ממכר חבל"ז

  13. הצעת ייעול:
    רוצה שורה תחתונה ומסכמת, וגם רוצה כוכבים, כמו בסרטים.
    פה אלו יכולים להיות גרגרים. נניך חמישה גרגרים – מצוין. ארבעה – טוב מאוד, וכן הלאה.
    אתה יכול גם לקבוע סקאלה של עשרה גרגרים.
    בקיצור, הבנת, נכון?

  14. נניח. לא נניך.

  15. V – נגיע גם לזה (ובנושא הגרגרים כיוונת לדעת חכמים).
    רשימת הטו-דו של האתר ארוכה מהתור על מפתנו של אבו חסן.

  16. חומוס סעיד בתל אביב – אכזבה אחת ענקית
    פשוט לא טעים

    אכלו איתי עוד 7 אנשים וכולם היו פה אחד: לא נחזור לכאן שוב

  17. 1. בעיית המשוושה של סעיד ת"א ידועה. הזמנתי שם פעם והגרגרים הגיעו כאילו היו עטופים גומאוויר מקולקל. מנה ראשונה חומוס נקי היתה למהדרין, ואז הגיעה המשוושה הקלוקלת. אמנם גמרתי מהצלחת, אבל את החרסינה לא ראיתי.

    2. מדוע אין מזכירים כאן את הג'ינג'י – "חומוס בית הקברות" – מקיבוץ עינת? מדובר בחומוס מינורי במובן של דלז וגואטרי – "להיות נווד בתוך חומוסך שלך" וגו'.

    3. דרושה התייחסות לאקוסטיקה של אבו אדהם דרום (להבדיל מ"אבּן-אדהם"). ככלל, מדובר ביחס הפוך בין איכות החומוס לאיכות המוסיקה, ביחס ישר בין איכות החומוס לעוצמת הרעש, וביחס ישר ריבועי בין איכות החומוס לכמות הנוכחות הצהל"ית בשטח. ידידי ק' מכנה את המקום "חדר אוכל קצינים", ולא רק על שום אורכו והכיור.

    4. אבו טאלב המקורי מיפו – יש ניצולים?

    5. אכלתי ב-1994 חומוס בירדן, שלושים ק"מ דרומית לעמאן. היה זוועה.

  18. כמה עדכונים ותשובות בנושא חומוס סעיד בת"א:
    א. אם היו בעיות עם החומוס או עם המשאוושה, הן נפתרו – הייתי שם היום בלוויית חברי הטוב ג.ש. היה מעולה.
    ב. חומוס סעיד ת"א פועל בזיכיון מחומוס סעיד המקורי. משתמשים באותם חומרים ואת החומוס עצמו מכין עובד וותיק שיובא מהצפון. כך לפחות טוען דן, הבעלים, איתו דיברתי היום. איש נחמד שאוהב חומוס ועושה רושם רציני והגון. איכות החומוס, כאמור, מאששת את הטענות.

  19. אין כמו חומוס סעיד בתל אביב. מי שמלכלך זה סתם מקינאה. כל החברים שלי מתים על החומוס הזה.

  20. יכול להיות שכשהם נפתחו הם עוד לא התאפסו על עצמם ומאז התיישרו קצת. אני אכלתי שם בשבוע שעבר והיה טוב מאד.

  21. דירוג מוזר ונתון לדעות קדומות .אבו חסן.חומוס בינוני מאד ,מסבחה טובה.הסורי???מעט משתגעים ממנו והרבה נופלים בפח.יש לו פול טוב אבל החומוס ירוד ביותר.זוהי הפעם הראשונה שאחרי שני ניגובים השארתי כסף והלכתי.נסו להזמין רק חומוס והבעלביית מתעצבן מפחד שתגלה שהחומוס מקופסא.אשכרה????כל אחד בבית עושה חומוס טוב יותר.סתמי ביותר.אם כבר אסף ממול הרבה הרבה הרבה יותר טוב.רוני פול ביפו תלאביב סתמי וחבל על הזמן והקלוריות.רק שתי חומוסיות באות בחשבון לאחר בדיקת כולן בתל אביב יפו:
    1.אבו אדהם משוושה וחומוס מסביב או חומוס עם ביצה וגרגרים.
    2.חומוס אסף בירמיהו.קומפלט לבן.כן כן זו לא טעות.

  22. תמיר – נו, בסוף נשארת עם אבו אדהם, שגם עליו יש להרבה אנשים דברים טובים יותר וטובים פחות להגיד. זה גם קצת עניין של טעם אתה יודע.

  23. חומוס סעיד נשאר שומם.בזמן האחרון יוצא לי לעבור לידו בבית קלקא בשעות השיא בצהריים.לצערי החומוסיה די ריקה ולעומת הפוטנציאל האנושי(בסיס הקריה ועזריאלי)כנראה שסעיד לא ממריא.

  24. סעיד אוכלים בעכו…. 🙂 המאסטר יושב שם 🙂
    ואבו אדהם אוכלים בכפר יסיף 🙂 נ.ב אבו מאהר שולט…….. (המסעדה ליד אדהם)
    קיצר חומוס צריך לאכול בצפון!

    אגב, את הפלאפל בראש פינה טעמתם? אוסול………

  25. אבנר בלי פיתה
    14 בנובמבר 2006 ב-02:02 //

    כשמדברים עם חומוס סעיד, מגיעים מאוד מהר לנושאים שכל אחד מהם יכול וצריך להוות פוסט בפני עצמו (חקירה נמרצת של הפלא האנושי / קולינארי המתחולל בשוק בעכו, השוואה בין המשאוושה העכואית למסאבחה היפהפיה של אבו חסן ועוד). ולכן אתמקד רק בהיבט אחד, שהביקור בסעיד (ת"א) מחייב דיון בו – הטמפרטורה.

    הציבור בישראל מסכים שאחד משיאיו של סעיד העכואי הוא היכולת להגיש לסועד פיילה מלאה משחה שעדיין זוכרת את סיר הבישול. החומוס של סעיד (לא הצטיידתי במדחום) הוא חמים לאין שיעור מרוב החומוסיות בא"י וזו אחת מגדולותיו. זהו כמובן פועל יוצא של בית החרושת המרתק שפועל שם לעיני הסועדים ונפחי הענק של החומוס המטופל.

    אך בת"א יש בעייה בנושא. המחזור הקטן גורם לסירים להתקרר. אפילו תוספת הגרגרים החמים על המשחה אינה עושה את העבודה, לצערי.

    כמובן שסעיד קלקא נותר האופציה התלאביבית המועדפת (אבו חסן יפואי), אך עדיין יש כאן טעם לפגם.

  26. תגובה לאבנר :
    חומוס סעיד בעכו הוא חומוס קר נקודה . תחושת החום שקיבלת נובעת אך ורק מהגרגירים החמים אשר מחממים את השמן .
    ההבדל היחיד בסניף בת"א יכול לנבוע מחומם של הגרגירים .

    חבל ידידי שאינך בודק בקפידה את ידיעותייך לפני פרסום ברבים .

    האינפורמציה המצורפת לעיל מגיע ממקור ראשון .

  27. החומוס הכי טוב שיש זה בכרם, למקום אין שלט לבעל המקום קוראים שלמה יש לו חומוס מספר 1 אנחנו לא מחליפים אותו בשום חומוסיה אחרת ניסינו כמה מקומות אחרים אבל זה לא זה.

  28. אכן אין כמו המצרי הצייקן בכרם התימנים, מול מסעדת ציון, שמפורר לך פנימה את הביצה , ומגיש ליד פלפל חריף ירוק טרי פרוס לרצועות (גאונות, התחלתי לאכול ככה גם באבו -אדהם, זה מקרליבך, החדש באבן גבירול גרוע ומוציא שם רע). רק מה – מנה קטנה , על תוספת אין בכלל מה לדבר. אבל טעים טעים עם מיץ פז ליד.
    לנושא- השאלה שלי היא- אני מכיר אותו בשם 'דויד המצרי' (היגוי דויד המסרי, עם קמץ מתחת ל-ס ). ממתי הוא מוכר בשם ,הסורים' או משהו כזה?

  29. שם בת"א נותנים לכם דוגמית של חומוס חחחחחחחחח מלעשות ת"א או לאאאאאאאא אז ככה לא סעיד ולא בבלאט סעיד היה פעם מלך החומוס ישנה מסעדה קטנה מול הכיכר בעכו יש שם גברת קטנה ונחמדה שעושה את החומוס במקום חם וטעים תוכלו תשבעו ואת החרסינה לא תראו שווה כול שקל רק שמעט מאוד משלים יאסלאםםםםםםםםם עלחומוס

  30. חברים לא להתבלבל אין כמו החומוס האורגינל בעכו, הריח, האווירה, התור והטעם אך הטעם…………………………………………
    המנה המומלצת "חומוס עם הרבה גרגירים והרבה שמן זית"
    שווה נסיעה גם מתל אביב.

  31. עיזבו שטויות…אין כמו רוני פול החומוס הכי טעים יש גרגרים יש פלאפל צ'יפס ביצה  בקיצור ארוחה משביעה ב15 שח. והכי חשוב נקי נקי עבר את מבחן כל בוטק  רפי גינת

  32. סטודנטית
    17 ביוני 2010 ב-15:19 //

    אולי זה חילול הקודש, אבל אפילו אבו שוקי הרשה במקרים מיוחדים. אז הזמנתי מסעיד הבייתה. מה לעשות שאני לא יכולה לצאת עם המחשב הנייד ללמוד פילוסופיה פוליטית בחומוסייה. מוזר מדי. היה מעולה. חומוס גרגירים, קצת שמן, קצת פטרוזיליה, חומוס חלק יחסית אבל ממש לא דליל. מעולה!

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*