חדש בבלוג

פלאפל: דברים שלא ידעתם עליו

הוא כנראה הומצא במצרים, וככל הנראה הרבה פחות עתיק ממה שאתם חושבים. הגירסה המצרית, שעשויה מפול, הייתה פופולרית גם בישראל עד שהתברר שאכילת פול עלולה להיות מסוכנת (לאנשים מסוימים, בעיקר ממוצא עיראקי-כורדי). כמה דברים שסביר להניח שלא ידעתם על המאכל הלאומי שלנו וההיסטוריה המוזרה שלו.

פלאפל נטו, המנה

"ולנו יש פלאפל, פלאפל, פלאפל" כתב דן אלמגור ב-1957. כבר אז, ואפילו יותר מהיום, היה ברור שהמאכל הזה הוא הדבר הכי ישראלי – ומצד שני מספרים לנו שמדובר במאכל עתיק שבכלל הגיע ממצרים או מהודו.

אז מאיפה הוא הגיע באמת? ומדוע לפעמים הוא שטוח וירוק ולפעמים כדורי ואוורירי? ומה הקשר בין המאכל המסורתי הזה, שניכר שהוא ערבי או לפחות מזרח-תיכוני, לבין הצ'יפס והכרוב הכבוש שהגיעו מאירופה? ואיך קשורים הסחוג התימני והעמבה העיראקית?

מאיפה הגיע הפלאפל

קודם כל: אף אחד לא באמת יודע, הכל ספקולציות, וזה מהסיבה הפשוטה שאין שום תיעוד לקיומו של הפלאפל קודם למאה ה-20'. מקובל לייחס את הפלאפל למצרים-הקופטים, ולפעמים אומרים שאולי הגיע מהודו, אבל אני לא נתקלתי בשום ראייה שתומכת בטענות כאלו.

פרופ' שאול שטמפפר, מהאוניב' העברית, העיר בעניין במאמר שפרסם ב-2015 ("Bagel and Falafel- Two Iconic Jewish Foods and One Modern Jewish Identity"), שאין ראיות למאכלים בטיגון-עמוק באזורנו לפני הופעת השיטות המודרניות להפקת שמנים צמחיים. ההשערה שהוא מציג, היא שהפלאפל אכן נולד במצרים, אבל בתקופת הכיבוש הבריטי. הדמיון לקציצות הודיות מבוססות חומוס, והעובדה שבתקופה הרלוונטית הגיעו למצרים גם חיילים בריטים מהודו וגם שמן צמחי, יכולה להסביר את נסיבות היווצרותו של המאכל.

המנה של פלאפל דרור

איך הוא הפך למאכל הלאומי

בין התיאוריות מסמרות השיער על מקורות החומוס, מישהו הציע לי גם את הרעיון המקסים לפיו הפלאפל הגיע ממצרים עם בני ישראל. השבתי שזה ללא ספק מתיישב עם הנאמר בספר הספרים: "זכרנו את הבצלים, השומים, החומוס והפלאפל והמסבחה שאכלנו בארץ מצרים".

אז לא, ספק אם לעם היהודי היה תפקיד בהמצאת הפלאפל או בהבאתו לכאן, אבל בכל זאת יש היגיון בכך שהוא קיבל מעמד של מאכל לאומי. האזכור הראשון לאכילת פלאפל בתל-אביב משנות העשרים של המאה הקודמת, ופריחתו בתקופה זו קשורה להמצאה חדשה שהופיעה במרחק: הפיתה. במטבחי האזור היו אמנם לחמים דקים אחרים, אבל הפיתה החלולה ובשרנית בת ימינו (מכונה באנגלית Pocket Pita) ככל הנראה הומצאה כאן.

פיתה של מפגש אושר

מנת הפלאפל הישראלית היא ככל הנראה המקום בו נפגשו לראשונה הפלאפל, הצ'יפס, הכרוב הכבוש וה"חריף" (שבדרך-כלל היה סחוג "מוחלש" או מדולל).

הפלאפל הישראלי הוא הכי אוורירי, וזה בגלל המסורת של הוספת לחם וסודה לשתייה. במקור, הם התוספות הללו נועדו נפח אותו, ולנצל את שאריות הלחם היבש בבית – בדיוק כמו שעשו עם קציצות בשר ודג. אבל האמהות הפולניות שהגו את הרעיון כנראה הבריקו, כי רוב הישראלים מעדיפים את הפלאפל שלהם אוורירי ונימוח, בניגוד לפלאפל הערבי שהוא דחוס יותר.

ואם הזכרנו תימנים – הפלאפל התימני, שנבדל מהפלאפל הלא-תימני בעיקר בטעם החריף יותר, הומצא גם כן בישראל. בתימן לא אכלו פלאפל.

פלאפל נטו, הסלטים

ומה מקור השם "פלאפל"? על-פי דעה מסויימת מהמילה "פילפיל" (פלפל בערבית). על-פי דעה אחרת מהמילה pippali (גם כן, פלפל, אבל בסנסקריט). לגירסה העשויה מפול קוראים "טעמייה", והיא נפוצה בעיקר במצריים.

ארצות נוספות בהן אפשר למצוא דוכן פלאפל תחת כל עץ רענן: סוריה, לבנון, טורקיה, פקיסטן, וקצת פחות מזה ביוון. המהגרים מהמזרח-התיכון, בעיקר הלבנונים, הביאו את הפלאפל גם לאירופה. בברלין למשל, הפלאפל נמנה עם מנות הפאסט-פוד הכי פופולרי, יחד עם הוורסט (נקניקייה), הדונר קבב (שווארמה) והפיצה.

בפלאפל טעים יש הרבה כוסברה – על זה כמעט שאין ויכוח בין המבינים. גם אנשים שלא יכולים לסבול כוסברה במאכלים אחרים, בדרך-כלל מעדיפים פלאפל עם הרבה כוסברה ואפילו לא יודעים את זה. כדי לשמור על הצבע הבהיר של הפלאפל, מערבבים לתוכו את הכוסברה והפטרוזיליה רגע לפני הטיגון. כשלא עושים את זה, הפלאפל מקבל צבע ירוק וארומה חזקה יותר של כוסברה.

41 תגובות על פלאפל: דברים שלא ידעתם עליו

  1. אם איני טועה, אמנם בטורקיה שווארמה היא בכלל "דונר", אבל "דונר קבב",להבדיל,
    הוא לא שווארמה אלא מעין קבב ענק מבשר טחון שמסתובב על שיפוד שווארמה, וחותכים ממנו פרוסות כאלה בדומה לשווארמה – אבל זה לא שווארמה כמו שבארץ.

  2. בטורקית "דונר" – מסתובב או גליל. "קבב" – בשר.
    דונר בקיצור, אבל הם אוהבים גם דברים אחרים בגליל. בשוק האוכל שאחרי רדת החשכה ברמדן ראיתי גליל ענק של פירות יבשים דבוסים עם הל ופיסטוק, מאוד טעים, המוכר "פרס" אותו לאורך כמו שווארמה למעין "לדר" של פרי מיובש, וגם זה נקרא דונר משהו.

  3. יאמי פלאפללל… תמשיכו לכתוב מאמרים על פלאפל ישראלי טעים ומשובח.
    שמתי לב שבנתניה, הפלאפל בעיקר עמוס אירומה של שום וזה הורס את המרקם והטעם המקורי.
    בקשר לכוסברה, אין לי מושג. אבל אני מודע לכך שלפלאפל יש כמה גירסאות. פלאפל רגיל, מטוגן, ירוק (שזה פטרוזיליה, כוסברה וסלט ירוק אם איני טועה), פלאפל אדום (שזה עם עגבניות וגמבות) ופלאפל בפיתההההה -שזה הפלאפל המקובל ביותר. הכי מוזר זה לעמוד בדוכן פלאפל ולשמוע את השיחה הזו: "חומוס צ'יפס סלט? -לא בלי צ'יפס." ח כי הישראלים כבר התרגלו לאכול פלאפל עם תוספת של צ'יפס ויש כאלה שיעדיפו אותו בנדיבות. אגב המנה הכי מוזרה שיצא לי לשמוע שמישהו הזמין, זה פיתה מלאה בחצילים וכדורי פלאפל. וזהו, בלי אף תוספת אחרת חחחח..
    אשמח אם תרחיבו בעניין של מגוון סוגי הפלאפל מכל הצבעים והמתכונים. אתר מעניין וחמוד. בהצלחה בהמשך.

  4. תודה ריי. אוהבים אותך גם.
    כוסברה היא חלק בלתי נפרד מהפלאפל. לפלאפל הירוק פשוט מוסיפים י ו ת ר כוסברה. השאר זה המצאות של יזמים יצירתיים.

  5. אם כל הכבוד , מישהו פה טעם את פלאפל שווה – הפלאפל הכי טעים בארץ
    נמצא בתל מונד במרכז המסחרי , מקום נקי איכותי ואדיב , והכי חשוב הפלאפל הכי טעים שתמצאו
    החומוס הכי טעים שתמצאו.. אין יותר מזה ! פלאפל שווה – מרכז מסחרי תל מונד ההמלצה שלי !

  6. אין כמו פלאפל הזקנים בחיפה. רחוב הואדי מול פלאפל מישל אבל רק הזקנים

  7. הפלאפל הכי טעים נמצא בתל אביב אצל בנין ברחוב צ'רניחובסקי פינת אלנבי נמצא שם מעל 40 שנה שווה לנסות

  8. מאשר

  9. היתי מחסידיו של בנין.כבר לא.בנין לדעתי התקלקל.הפלאפל שלו כפיתה קומפלט די משעמם ויבשושי.אין אפשרות לדפן את הפיתה עם חומוס כי הוא מוציא את הפיתה מהחלונית כבר מלאה בפלאפלים.אין אפשרות לדעת כמה זמן הכדורים עמדו כי הכל נעשה בהסתר.בג'ינה למשל אתה רואה בדיוק איך ומתי הם יוצאים ובפלאפל זה הדבר הכי חשוב.בקבוקי הרטבים טחינה אמבה תמיד ריקים ומטונפים.עשרה סועדים מתחלקים בבקבוקון טחינה כמעט ריק.על חמוצים חופשי הס מלהזכיר.הפלאפל הפך קמצני ולא מושקע.כיום לדעתי ג'ינה בדרך בגין המנה הטובה ביותר.חמוצים חופשי ומבחר גדול,הכל נקי ומבריק ופלאפל נדיב וטוב יותר.

  10. אבו שוקרי מה נשמע?
    מתי תעדכנו מתכונים חדשים והמלצות?

  11. מי שמזדמן לירושלים – מוזמן לטעום את הפלאפל המעולה, טרי וחם שבגבעה הצרפתית. קצת במעלה הכביש של מלון הייאט, יש שני דוכני פלאפל שווים ביותר.
    הבונוס: שם ניתן לאכול את השילוב המופלא של פלאפל עם לבנה. במקום חומוס, מורחים (למי שמבקש) לבנה. נשמע מוזר, אבל אחרי שני ביסים מתמכרים. טעים בטירוף.

  12. לפי דעתי .. הפלאפל הכי טעים בארץ , נמצא ברח' מנחם בגין בת"א
    פלאפל גי'נה ….
    המנה הכי טעימה הכדורים גדולים ועשירים .
    הפיתה המטריפה .. ואיך לא החמוצים והטחינה ..
    הכל נקי , שירות אדיב ..
    ויש אופציה לקנות כדורים ופיתות הביתה ..
    שווה מאוד …. מומלץ !!!!!!!

  13. אכן ג'ינה מעולה.אבל יש לי פטנט!אני מזמין במגשית.עוד 3 שקלים למנה אבל אני מקבל בצלחת מחולקת:6 כדורי פלאפל נימוחים.חומוס,טחינה,סלט ירקות,חציל,סלט כרוב ופיתה.הכל בא עם מגש.בנוסף אני לוקח עם הצלוחיות את שאר החמוצים והעמבות.בשיטה הזאת אני "מרגיש"את הפלאפל ולא תוקע אותו בפיתה וסלטים כשהכל מתרסק בפנים.

  14. מתה על פלאפל מחפשת רעיון לפתוח דוכן בחו"ל למישהו יש מידע או רעיון איפה לחפש????

  15. אז ככה:

    בנס ציונה – פלאפל מזרחי
    באילת – הלב הרחב
    ביבנה – (אני לא זוכר את השם, אבל בכניסה מצד שמאל לבאים מבית עובד)

    נראה לי שזה מה שאקח לצהריים….

  16. פלאפל סוף….ממש הכי טעים הכי מדהים הכי נקי הכי טרי===מול הבסיס שלי ==במרכז רמת גן–מול השלישות ברחוב בן גוריון—-פלאפל עם נשמה[חתוכה ברמת גן]

  17. אני חייבת לספר לכם שאני אכלתי פלאפל בכל הארץ ויש אומנם את הפלאפל המצויין בהוד השרון ועוד בחיפה, ההיא שם בחדרה שעושה פיתות לבד ויש גם אחד בבאר שבע שהוא לא רע
    אאאאבבבבל
    הכי טוב שאכלתי בחיים שלי
    הוא הפלאפל של שלום פלאפל מירושלים על בצלאל.
    בצלאל עצמו הוא כבר ז"ל אבל הבנים והנכדים שמרו על הפלאפל בדיוק אותו הדבר ולא, אין שם שום ציפס. יש רק סלט והרבה טחינה מדהימה.
    אם אתם אי פעם קופצים לירושלים שאלו איפה זה בצלאל ואי]פה זה שלום פלאפל ולא בעיר (נחלת שבעה) אלא רק בבצלאל.

  18. פלאפל חלומי נמצא בשוק של הבוכרים בשכונת הבוכרים בירושלים. שלמה פלאפל. קיים שנים. מ.צ.ו.י.ן

  19. תודה על הפוסט. מאוד נהניתי לקרא.
    אני זוכר שלפני שלושים שנה, כשהייתי ילד בעיר רחובות, לא נהגו כל כך לשים טחינה על מנת פלאפל. מה שכן שמו בנדיבות היה חרדל דליל, שמשום מה היה שילוב מוצלח. אחר כך זה השתנה כמובן והטחינה תפסה את המקום המוכר, בקערה או בבקבוק לחיץ, בכל דוכן פלאפל. חשבתי שמדובר רק בדוכן הפלאפל שאני אוהב מאז ילדותי, בכניסה לשוק, אבל כששאלתי את ותיקי הדוכנים (וגם את ותיקי הלקוחות) מסתבר שזה היה ככה ברוב דוכני הפלאפל. חרדל היה הרוטב הנפוץ בפלאפליות.
    אין לי מושג למה היום אין חרדל באף פלאפליה. כי זה כן היה טעים.

  20. קודם כל תודה על בלוג נהדר שכתוב כל כך טוב
    כמוכן הרעיון לכתוב ולהעשיר בדבר שהוא כל כך יום יומי שרוב הצרכנים לא מקדישים לו מחשבה הוא נהדר (טוב לדעת מה אנחנו מכניסים לפה)

    כל מי שמגיע לפה הגיע כי הוא אוהב אוכל ולכן אני מזמין אותכם לנסות את הפלאפל שלנו בחדרה שנקרא " הפלאפל של גולייט " ומצא ברחוב רמב"ם ליד התחנה המרכזית
    כמו כן את ם מוזמנים לבקר באתר האינטרנט שלנו ןלהנות מהמתכונים הנהדרים של גולייט
    כל טוב
    http://sites.google.com/site/juliettefalafel/

  21. למישו יש מושג איך אומרים "פלאפל" בשפות אחרות??? או "חומוס".. או משו שקשור???!!…

  22. שמעון שוואעי
    26 בנובמבר 2009 ב-12:01 //

    יש דיבור רציני לאחרונה על איזה מקום בערבות נתניה שמגיש פלאפל עם לא פחות מביצה קשה! מישהו יכול לאמת, או יותר טוב, לומר האם טוב או רע ליהודים?

    דירוג הפלאפליות שלי, אם כבר התכנסנו:
    1. חיים בהרצליה
    2. גוזל פ"ת
    3. ג'ינה בשוקן

  23. מה קרה לך שמעון, יש ערימות של מקומות שמגישים פלאפל עם ביצה קשה.
    פלאפל בוארון באשקלון הכי טעים בארץץץץ

  24. הפאלפל שלי, פלאפל שלמה ובניו בשדרות תל נורדוי רחוב בן יהודה בתל אביב

  25. שמעון בנתניה יש את פלאפל מוסא וכנראה עליו אתה מדבר ( יש לו גם סניף בחדרה )
    הוא מגיש פלאפל טעים מיוחד עם חור באמצע הקציצה
    ו"פלאפל עם הכל" מכיל גם ביצה וגם פול !!!!! והכוונה לפול כמו של חומוסיות ולא לטעמייה שזו קציצה שעשוייה מפול

  26. Sheik Yerbouti
    6 בספטמבר 2010 ב-10:54 //

    פלאפל זוהר, בסניף המקורי במרכז זיו בחיפה. מדהים בפשטות.
    פלאפל הזקנים בואדי, ואם קצת מלא אפשר להכנס למישל ממול, הזקנים לא יעלבו.

  27. פלאפל "אבשי" באילת כולם מקירים כי זה הפלאפל הכי טעים בארץ! פלאפל אבשי הוא בצבא צהוב בלי תוספות של כוסברה…. הוש בצבא צהוב כמו שמש , מאוד קליל לאכילה ! מומלץ לבוא לאכול אצל פלאפל "אבשי" באילת! כתובת: צופית תחתית

    [ נקפוץ לבקר אם נהיה בסביבה. סחתיין על האובייקטיביות ]

  28. אצלנו בפרדס חנה יש אומנם את דבורה שזה פלאפל מיתולוגי אחד כזה שמרשה לעצמו לסגור כל שנה בתקופת החגים למשהו כמו חודש תוך ידיעה שהלקוחות לא יברחו אבל רוב הלקוחות מגיעים מרחוק ולא יודעים שהוא סגור
    לפני כחודשיים פתחו לידו שאוורמה שלא כלכך הלך להם אבל ברגע שהוא יצא לחופשה השנתית שלו השאוורמה התחילה להתמלא באנשים שבאים לדבורה ורואים שסגור כי אין אופצייה אחרת שאר מקומות האוכל במרכז המושבה ודבורה והחסידה ( ככה קוראים לשאוורמה ) נמצאים על הציר שמוביל מואדי ערה לכרכור
    בכל מקרה במרכז המושבה פלאפל פאני שגם אופים פיתות מיוחדות ותפוחות לבד ובעניי מוצלח יותר מדבורה

  29. חברים יקרים.
    הפלאפל הכי טוב בעולם …
    תמצאו באוסטריה. בעיר וינה בשוק המרכזי ״נאשמרקט״
    dr-falafel

  30. פלאפל משובח חייב להיות ירוק ועם ארומה של כוסברה.
    לכן הייתי ממליץ לאכול בפלאפל הקוסם בת"א, פלאפל חאג' כחיל ביפו, והפלאפל של אבו אדהאם בקרליבך ת"א. וכמובן פלאפל הזקנים בחיפה

  31. כל התגובות מעניינות האם מישהו יכול להגיד לי אייך לעשות פלאפל טעים

    תודה מראש
    אבי

  32. אבי, ניסית כבר את המתכון שלנו?
    https://humus101.com/?p=26

  33. פאלאפל בשישה שקלים.פאלאפל רצון בקינג ג׳ורג 17 כמדומני ,קרוב לשוק בצאלאל.לקחתי סיכון והזמנתי מנה פלוס כוס מיץ ענבים ב10 שקלים…מה אגיד ומה אומר?פאלאפל טוב מאד,פיתה טריה עבודת יד ,סלטים טעימים,מנה טעימה ומשביעה.לא פלא שתמיד יש תור ואפילו יש מקומות לשבת.תכלס אני עם מנות ב18 שקל גמרתי.״הקוסם" צר לי אבל קם לך מתחרה ובנתיים עזבתי לרצון.

  34. מגניב איך שכבר שש שנים שלוחים פה תגובות ככה מידי פעם.
    טוב אז עכשיו אני :
    ממליץ מאוד על פלאפל "מזולה" בתחנת הדלק במחלף נתניה הצפוני.
    יש להם פיתות שהם עושים במקום וגם פיתות
    מקמח מלא משהו מיוחד – ודיר באלק אם אתם גומרים לי את כל הפיתות קמח מלא !!

  35. שני מקומות שווים:

    בתל אביב באלנבי קרוב ליהודה הלוי אם באים מכיוון שוק הכרמל בצד שמאל (כמעט צמוד לסופרפארם או ניופארם) יש פלאפל שממש משקיע במנה שלו כמו הסביח האגדי בטשרניחובסקי. שכבות של סלטים וירק. הכדורים תמיד חמים – אין מצב לכדורים ישנים, גם כי אנשים תמיד מחכים שם בתור.

    בירושלים בעיר העתיקה קצת אחרי הכניסה משער שכם יש פלאפל מכדורים גדולים ושטוחים עם בצל אדום בפנים – משהו שונה לגמרי. יש בעוד מקומות בעיר העתיקה פלאפל כזה, אולי יותר טובים אבל את זה קל למצוא.

    ולמחפשים אתגרים – פלאפל עם לבנה בטול כארם 🙂 זכרון ישן וטוב!

  36. waikiki1479
    16 במרץ 2013 ב-10:58 //

    the best is the one on waialai ave SHALOHA and if you in waikiki theere is the KING falafel (yaani melech hafalafel)

  37. אחד שמבין
    1 בספטמבר 2013 ב-23:38 //

    הבנתי שיש כאן שמות גדולים של פלאפליות ,לפי אך שמתבטאים פה, אך צריך להבין דבר מאוד פשוט , ברגע שטועמים את השילוב של חומוס שעריים ברחובות מבינים אך אפשר לאכול פלאפל עם חומוס וציפס, למרות שזה נשמע לא הגיוני , את החומוס הם מכינים במקום טרי להפליא, מרקם של שמנת, וטעם חלומי, הציפס שלהם לא הגיוני בטעם , הוא גובל בטרוף, ועם הקציצות פלאפל שנחטפות , זה השילוב המנצח, הבעלים הוא גם בעל תעודת מקצוע טבח ממשרד התמת שאת זה לא רואים בפלאפליות ,גם להכין פלאפל צריך תעודה , מוזמנים לבדוק אותי רחובות הרצל 97 תבקשו לטעום מהחומוס שלו בכפית !!! תופתעו גם מהמחיר!!! שווה כל ביס!!!

  38. עמית פז
    29 במאי 2014 ב-01:20 //

    הפלאפל האהוב עלי נמצא ברחובות – בשעריים בהרצל 79 ( נקרא גם מזנון השכונה או הפלאפל הכתום)
    שמגיעים לשם מרגישים שהמקום עם מסורת ארוכת שנים של הכנת פלאפל – המקום כמו הפלאפל פשוט ולא מתיימר – אבל הטעם חלומי.

    אגב – אני ממליץ לאכול במקום. לקחתי כבר הביתה כמות של כדורים והטעם וההנאה לא היו אותו הדבר.

  39. לפי דעתי או טעמי, פלאפל משובח זה פלאפל ירוק עם ארומה של כוסברה. במרכז הארץ מי שמכין פלאפל משובח זה פלאפל הקוסם, חומוס אוסול באבן גבירול, חומוס אבו אדהאם בקרליבך.
    בחיפה זה פלאפל הזקנים.
    בירושלים לא מצאתי עד שהזדמן לי להיכנס לשכונת מאה שערים. במקרה ראיתי מין בודקה פלאפל של זוג חוזרי בתשובה חרדים שמכינים הכל לבד, אם זה את החומוס טחינה פלאפל חריף. גם את הצ'יפס הם מכינים מתפו"א ולא תעשייתי. והפלאפל שלהם מושלם- גם פריך, ירוק וגם עם הארומה הנכונה של הכוסברה. וגם לא עושה צרבת. והמחיר רק 9 ש"ח. טוב זה מאה שערים. מעבר לטעם המקום כשר למהדרין ונקי. כבר כמה פעמים נסעתי לשם במיוחד בשביל הפלאפל.
    זה נקרא "פלאפל שמעון", נמצא ברחוב בהר"ן 14 בשכונת מאה שערים. יש להם שלט אלקטרוני. זה חתיכת סמטה, אבל שווה להגיע לשם. גם בגלל הפלאפל וגם המחיר. אני בכוונה הארכתי בתיאור כי פלאפל כזה נדיר למצוא בירושלים, ועוד באיזה חור במאה שערים. וגם שילוב של טעם משובח, ניקיון ומחיר, קשה למצוא במדינתנו המקסימה.
    לתשומת ליבך אבו שוקי

  40. הפלאפליות הכי טובות נמצאות בטבריה. ענבי וניזרי בטופ והסיבה לכך פשוטה. טבריה כעיר קטנה יחסית גרמה לבתי העסק שלה למצות את איכותן מהנימוק שמי שלא טעים לו לא יחזור. בערים גדולות שהתנועה סואנת תמיד יהיה מי שיכנס ובטבריה זה לא כך – אתה לא יכול לשרוד בתור דוכן פלאפל או ושיפודיה אם אין לך אוכל טעים. הקהל הטברייני הוא מהביקורתיים שיש במדינה, הכל תמיד טרי והסלטים הם ברמה הגבוהה ביותר. אם בא לכם לאכול אוכל עם טעם של פעם (כולל לביבות תפו"א) זה רק בטבריה.

  41. שאלה למבינים בפלאפל: איך קוראים למעמד עליו מניח מוכר הפלאפל את המנה המוכנה (זיגזג ממתכת…)
    מסתבר שיש לכך מילה.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*