חדש בבלוג

שום פלפל וחיים כהן

ביקורת ספר

הספר הראשון של אלי לנדאו וחיים כהן לא חדש – הוא עלה על המדפים כבר לפני כשנתיים, ומאז עוד יצא ספר המשך. בכל אופן, מבצעי שבוע הספר (4 ספרים ב-40% הנחה, במקרה הזה) הם הזדמנות טובה לרכוש אותו. מדובר ב-384 עמודים של עונג סנסואלי ואינטלקטואלי צרוף.

חיים כהן ואלי לנדאו מבשלים חיים כהן ואלי לנדאו מבשלים
חיים כהן, אלי לנדאו
צילומים: מיקי קרצמן.
עריכה: ציפה קמפינסקי
כתר ספרים, 2006, 384 עמ'

אנחנו אוהבים הרבה תוכניות בישול והרבה בשלנים – מג'יימי ועד איינסלי, מפלויד ועד בוקששתר – אבל חיים כהן הוא ללא ספק הגדול מכולם. זוגתי אמנם מתלוננת על חיבתו המוגזמת לדגים (היא לא אוהבת דגים המסכנה), אבל אפילו היא לא יכולה לעמוד בפני קסמם של כהן ושל האסכולה הבשלנית שלו, שאין בה שמץ של נפחנות מייגעת – רק אהבה אמיתית לאוכל.

הספר עם אלי לנדאו (הקרדיולוג, לא העסקן) נוצר כמדומני כהמשך ישיר למפגש המרתק של השניים ב"שום פלפל ושמן זית". ואם המפגש הקצר על המסך היה מענג , אז הספר ממש מסמא חושים. חיים כהן ואלי לנדאו מבשלים כולל כ-400 מתכונים, ממויינים על-פי המרכיב העיקרי שלהם. הוא לא בדיוק צמחוני, כי כמה מהמתכונים כוללים בשר כבש, דגי-ים, עוף או טלה; אבל העיקר הם הפירות, הירקות, העשבים והקטניות – במיוחד אלה שנתברך בהם הלבאנט.

תמצאו בספר – לא רק אך גם – מתכונים עם ארטישוק ירושלמי ועם במיה, עלי גפן ומנגולד, לוביה ועדשים, שומר וחצילים, תאנים ורימונים, וכמובן – חומוס ופול. לכל קבוצה של מתכונים שבמרכזם אותו מרכיב, יש הקדמה מרתקת שסוקרת את הרקע ההיסטורי והתרבותי שלו. הכתיבה קלה, העריכה משובחת והתמונות של מיקי קריצמן פשוט נפלאות.

הספר כולל, בין השאר, כמה מהמתכונים המכוננים של המזרח-התיכון – אלו שכל חומוסאי רוצה לשמור בהישג יד, כדי לפתות עימם בעת הצורך את אשת חלומותיו באווירה מזרחית: במיה בעגבניות, עלי-גפן ממולאים (ברטבי יוגורט וטחינה) וגם קישוא, כרוב ובצל ממולאים ועוד, לחמה בעג'ון, קציצות טלה, קציצות כרישה (פראסה), תבשילי פול – ירוק ויבש – וחומוס כמובן.

בין מתכוני החומוס של הספר תמצאו מתכונים לגרגירי חומוס ברוטב עגבניות, באנשובי ובסלט טונה; תבשיל חומוס ומנגולד, מרק חומוס עתיר שום וכמובן – חומוס, הממרח. ותלמדו גם לכבוש זיתים, להחמיץ מלפפונים, להכין רביולי דלעת, לזניה חצילים, ניוקי בטטה, מרק ארטישוק, ועוד כהנה וכהנה מאכלים אירופאיים עם דגש ים-תיכוני.

כל זה, באמת, ממש על קצה המזלג כי קצרה היריעה. הספר הלא-גדול הזה עמוס עד גדותיו בטעמים, ריחות וצבעים שיספיקו לעבדכם למשהו כמו שנה במטבח. מומלץ בחום.

5 תגובות על שום פלפל וחיים כהן

  1. אוווו, אני אוהבת את המתכונים של חיים כהן.
    אני הכי אוהבת כשחיים כהן עושה משהו לחצילים 🙂
    את מבשלים אתה מכיר?
    http://mevashlim.com/

  2. כן, כהן יודע לטפל בחציל ותמיד יש לו חצילים בלאדיים יפהפיים.
    מכיר את מבשלים.

  3. הספר הזה משגע למעט שתי מגרעות מעצבנות –
    בערך 20% מהמתכונים בספר הם ירק X ברוטב עגבניות, וזה מתחיל למצות את עצמו כבר בעמוד 30. בסדר, כהן, הבנו שאתה אוהב עגבניות, אבל מכאן ולמלא את כל הספר במתכונים של דברים ברוטב עגבניות זה לא רק מבאס זה קצת לא רציני.
    עוד מגרעת רצינית היא טעויות בכמויות של המתכונים – חלקם מכילים מרכיבים שלא מופיעים במתכון,לפעמים כתוב בגרמים, לפעמים כתוב בכוסות, ולפעמים חלק מההוראות פשוט לא ניתנות להבנה וכתובות בעברית סתומה באופן מחשיד. גם עוגת הגזר וגם עוגת השמרים ריקוטה-דובדבנים התחרבשו לי בגלל פאקים בספר. אבל אם לוקחים בערבון מוגבל את מתכוני האפייה הספר מומלץ בהחלט.

  4. מאיה, אני חושב שאת טיפה מחמירה עם הספר (חוץ מענייני כמויות שזה בלתי נסלח).

    תראי, מהמתכונים בבצק אלים אני נהנה אסתטית, ונהנה לקרוא, ובטוח גם אהנה לאכול, אבל את רובם אני לא אכין בעצמי (אלא אקווה שלאשה יתחשק להכין). התמונות של בצק אלים הן ממש ארוטיקה של אוכל, וגם הכתיבה פיקנטית. יש כמה מתכונים בבלוג הזה שאני כל-כך מרייר עליהם, שבטח גם אכין אותם.

    מצד שני – זה לא המטבח שלי. בסוג הבישול שמדבר אליי (וכנראה גם אל כהן-לנדאו) רוטב העגבניות נמצא בכל מקום, וזה סבבה. הוא מגיע עם ממולאים, קציצות, פסטה, במיה, קישואים, קטניות (אפונה, שעועית, לוביה, פול).

    הסגנון של הספר הזה הוא מאד ים תיכוני, או לבונטיני. זה אומר, בין השאר, שבמקום כמויות מדוייקות אתה "שם לפי העין", מה שלא כל-כך עובד במתוקים ובאפייה, כידוע. אם אפיית עוגות היא מדע מדוייק, אז כאן מדובר על משהו שמבוסס לחלוטין על ניסיון ואינטואיציה ויצרים.

  5. הספר הזה הוא אחד מספרי המתכונים הכי בלתי ישימים. המתכונים פה פשוט לא כיפיים וקשים להכנה. צילומים טובים ואנשים סימפטיים פשוט לא מספיקים בשביל לעשות ספר טוב.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*