חדש בבלוג

פשוט וקל: מתכון לפיתות במחבת

בחוץ גשם ונתקעתם בבית עם חומוס ובלי פיתות? לא נורא, פשוט תכינו אותן בעצמכם. 6 מצרכים, מחבת וחצי שעה מזמנכם – זה כל מה שצריך כדי להכין פיתות מעולות בבית. מגוחך כמה שזה פשוט.

להכין חומוס בבית? כן, בטח – כולנו עושים את זה (או עשינו או לפחות ניסינו). אבל פיתות? פחות. הרבה פחות אנשים מנסים להכין בעצמם את הפיתות שלהם.

אני חייב להודות שגם לי היו דעות קדומות בעניין. השימוש בשמרים הרתיע אותי, וגם הנחתי שאין שום דרך שבה אפשר לקבל משהו שמזכיר פיתה בלי להחזיק תנור תעשייתי.

בדיעבד זה קצת מצחיק אותי כי האמת הפשוטה היא שמדובר באחד המתכונים הקלים, וממש לא צריך תנור תעשייתי בשבילו – למעשה, לא צריך תנור בכלל. רק מחבת טובה וכיריים שעובדים.

מתכון לפיתות ביתיות במחבת

פיתות דקות מקמח לחם, בלישה ידנית ובהתפחה קצרה. שחקו קצת עם המתכון ותגלו לאן הוא לוקח אתכם.

השיטה העתיקה של קליית בצק במחבת עושה את העבודה, ומפיקה תוצאות מפתיעות – שישתפרו בכל פעם שתנסו אותה מחדש. בדרך יצאו לכם כמה פיתות פחות אלגנטיות, אבל גם הן יהיו טעימות.

אם יש לכם מיקסר עם וו לישה תוכלו להגיע לבצק במרקם הומוגני יותר, והפיתות יראו יותר "מקצועיות". בלישה ידנית מתקבלות פיתות קצת פחות יפות וחלקות, ועדיין – פיתות עם מרקם, ריח וטעם נהדרים.

אם אתם קצרים בזמן אז גם חצי שעה תספיק בדוחק כדי ללוש בזריזות, להתפיח ולקלות. אם יש לכם יותר זמן אז התפחה ממושכת יותר תאפשר לכם לקבל פיתות תפוחות יותר, ולישה ממושכת תהפוך אותן לבשרניות וגמישות יותר.

המתכון מסביר בקצרה מה לעשות ובהמשך תמצאו גם שני סרטונים, שמדגימים את טכניקות העבודה ואת השימוש במיקסר ללישה. משחקים קלים במצרכים, בכמויות ובתהליך, יאפשרו לכם לקבל פיתות במרקמים שונים – אז קצת ניסוי וטעייה מתבקשים פה. זה לא יהיה קשה, כי אחרי שתכינו פעם-פעמיים פיתות בבית, סביר שתתחילו לרכוש פחות פחמימות מבחוץ.

 

המצרכים
ל-8-10 פיתות
• 1/2 ק"ג קמח לבן (או קמח לחם)
• 300 מ"ל מים חמימים
• 2-3 כפיות שמרים יבשים
• 1-2 כפיות סוכר
• 2 כפות שמן קנולה (או שמן זית עם טעם עדין)
• 1 כפית שטוחה מלח

אופן ההכנה
א. מערבבים בקערית את השמרים, הסוכר ומעט מהמים החמימים, לתערובת אחידה ומעט סמיכה. מניחים בצד לכמה דקות וממשיכים (אם יש זמן נותנים לתערובת לנוח 10-15 דקות ואז גם אפשר להשתמש בקצת פחות שמרים. השתמשו במעט יותר שמרים אם אתם מעדיפים את הפיתה שלכם תפוחה ואוורירית).

ב. שמים את הקמח בקערה גדולה, יוצרים גומה באמצע ושופכים לתוכה את תערובת השמרים, השמן ושאריות המים. מערבבים ולשים 2-3 דקות (ידנית או במיקסר עם וו לישה) ואז מוסיפים את המלח וממשיכים ללוש עד שמתקבל בצק אחיד, גמיש ומעט דביק. מניחים בצד להתפחה, בקערה מקומחת ומכוסה בניילון נצמד. בקיץ ובטמפרטורת חדר גבוהה, ובמיוחד אם אתם ממהרים, 10-15 דקות יכולות להספיק ואפשר לעבור ישירות לרידוד (שלב ה' להלן).

ג. נותנים לבצק לתפוח במשך כחצי שעה. בזמן הזה הוא אמור להכפיל כמעט את נפחו. "מועכים" אותו מעט ומוציאים את האוויר. אם אתם רוצים פיתה בשרנית יותר, חיזרו על התהליך עוד פעם או פעמיים (התפחה, הוצאת אוויר וחוזר חלילה), והוסיפו לישה קלה.

הבצק לפיתות, לפני התפחה

הבצק אחרי התפחה

ד. מעבירים את הבצק למשטח מקומח, לשים מעט ואז מגלגלים לנקניק וחותכים ל-8-10 חתיכות שוות. מגלגלים כל חתיכה לכדור, מקמחים, מניחים בצד, מכסים וממתינים 5-10 דקות.

ה. מעבירים כדור אחד למשטח המקומח, מרדדים לעיגול בצק בעובי של 1 ס"מ או פחות.

ו. מחממים מחבת (עדיף טפלון או נונסטיק כלשהו) על הלהבה הגדולה של הכיריים. כשהיא חמה מאד מקטינים מעט את הלהבה ומניחים על המחבת את עיגול הבצק. קולים כשתי דקות, עד שנוצרות בבצק בועות שמתחילות להתאחד והחלק שכלפי מטה מתחיל לקבל צבע, ואז הופכים לצד השני לשתי דקות נוספות. מעבירים לצלחת ומכסים מייד במגבת. חוזרים על הפעולה עם שאר כדורי הבצק.

אם לא אוכלים את הפיתות מייד, עוטפים אותן במגבת ואחרי שהן מתקררות קצת מכניסים עם המגבת לשקית ניילון וכך שומרים עד לארוחה.

שימו לב שטמפרטורה גבוהה של המחבת מתאימה אם רוצים לקבל תוצאה מעט שחומה וקריספית מבחוץ, אבל אז יש לשים לב שפנים הפיתה לא נשאר נא. הופעת כיס אוויר יפה והתנפחות של הפיתה היא סימן טוב שהבצק נאפה גם מבפנים; אם אתם רוצים את הפיתות שלכם רכות יותר, הקטינו עוד קצת את האש מתחת למחבת, וקלו את הפיתה במשך יותר זמן; אם נשאר במחבת קמח שמשחים, יש להעביר עליה מגבת נייר או מטלית לפני שממשיכים לפיתה הבאה. וכך (בערך) זה נראה כשהפיתה במחבת (ותביאו בחשבון מאז שהתמונות צולמו הכנתי עוד כמה פעמים והפיתות יפות ומושלמות יותר מפעם לפעם):

בועות אוויר מתחילות להיווצר בפיתה

אם הסתפקתם בהתפחה קצרה יחסית, ורידדתם דק את עיגול הבצק, תקבלו פיתה דקה בסגנון הלבנוני, שנראית כך כשהיא על המחבת:

פיתה דקה לקראת סיום הקלייה

אם השקעתם בהתפחה ארוכה, תקבלו פיתות תפוחות ואווריריות יותר. זו שבתמונה עשויה עם קמח לחם, ונקלתה בטמפרטורה גבוהה יחסית; עם קמח לבן ובטמפרטורה קצת יותר נמוכה היא יוצאת עדינה יותר.

פיתה תפוחה לקראת סיום הקלייה במחבת

בסרטון הקצר והמצוין של Cooking Mood מציגים מתכון די דומה, שמבוסס על שימוש במיקסר והתפחה בת שעתיים.

וזה סרטון עם מלי סרור – קצת ארוך אבל שווה צפייה, כי הפיתות שלה באמת נראות פגז.

6 תגובות על פשוט וקל: מתכון לפיתות במחבת

  1. אם היה לי מניקור כמו שלה – גם אני הייתי מצליח..

  2. להפך – אם היא יכולה להכין פיתות כאלה עם מניקור כמו שלה, אז כל אחד יכול

  3. יש לי קרובת משפחה שכבר שנים מכינה ככה. טיפ: אם רוצים את הפיתות רכות אבל יותר שחומות מוסיפים סוכר

  4. אבו מוסא
    7 ביוני 2020 ב-12:11 //

    אם משתמשים בשמרים יבשים לפי המתכון אין סיבה להתסיס אותם בנפרד ואין סכנה למגע של שמרים-מלח.
    אפילו עדיף לערבב את כל החומרים היבשים לפני כדי לקבל תערובת יותר אחידה.

  5. אחלה אתר, לומדת המון.
    מלי שמה 2 כפות שמרים ל2 קילו קמח. בסרטון של cooking mood- כף שמרים ל 500 גר' קמח. אז מה היחס הנכון בין שמרים וקמח להכנת פיתות ?

  6. אין יחס נכון אחד. אפשר לשים פחות שמרים ולהתפיח יותר זמן או שאפשר לשים יותר שמרים כי אין לך זמן להתפיח או כי את אוהבת את הפיתה תפוחה ואוורירית יותר. מה שחשוב זה להיצמד למתכון מסוים ולא לערבב

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*