חדש בבלוג

אוהבים את ישראל היום? יש לנו חדשות רעות

אתם יושבים? העיתון שבועז ביסמוט הוא העורך הראשי שלו, כנראה לא יזכה בפוליצר על הידיעה שהזהירה מפני סכנות החומוס.

"אוהבים חומוס? יש לנו חדשות רעות" בישרה כותרת מדאיגה בישראל היום. "מסתבר שאכילה מרובה שלו, על שלל צורותיו, עלולה לגרום לנזק".

via GIPHY

הידיעה משכה לא מעט תשומת לב כשעלתה לרשת לפני כשבועיים, ורבים פנו ושאלו אותי (שוקי) אם חומוס עלול באמת להיות מסוכן לבריאות כפי שטענה.

מצד אחד, מעולם לא תפסתי את ישראל היום לכלי תקשורת רציני. מצד שני, אי אפשר לזלזל בפוטנציאל הנזק של ידיעות כאלה. בלית ברירה, החלטתי להתעמק.

האם חומוס מזיק למערכת העיכול? (רמז: לא)

כמה חומוס הוא יותר מדי חומוס?

הידיעה בישראל היום טוענת שמי שצורך 77.8 כפות חומוס ליום "עלול לפגוע במערכת העיכול שלו" (סחתיין על הדיוק אבל מה קרה לגרמים, ליטרים וכו'?).

  • הידיעה בישראל היום
  • הידיעה ב-New York Post
  • האייטם המקורי ב-Eat This, Not That

כף חומוס שוקלת כ-10 גרם, לכן 77.8 כפות חומוס שוקלות 778 גרם שיספיקו ל-3 מנות חומוס נאות. כלומר, "הבשורות הרעות" הן שאם אתם מטומטמים מספיק כדי לאכול 3 ארוחות חומוס ביום – זה עלול להזיק לכם.

ומה הנזק? לפי הידיעה "מסתבר שצריכה מוגזמת שלו עלולה לייצר תופעות בריאותיות כמו מעי רגיז, דלקות במעי, גזים וכאבי בטן" (ההדגשה שלי).

מתוך המאמר של אתר הבריאות WebMD על תסמונת המעי הרגיז. "הגורמים לא ידועים".

בעניין המעי הרגיז – למיטב ידיעתי (וחיפשתי) אין שום ראיה לזה שחומוס, או כל מזון אחר, יכול לגרום למישהו לפתח את התסמונת. למעשה, נכון להיום הגורמים לתסמונת המעי הרגיז (IBS) אינם ידועים.

אבל כן, סביר שאם אתם סובלים ממעי רגיז ותאכלו 3 ארוחות חומוס ביום – אתם תצטערו על זה.

האם ישראל היום מזיק למערכת העיכול?

ישראל היום ציין כמקור את "Eat This, Not That", מגזין שמתמקד בתזונה, הרזיה ומתכונים. המגזין אכן פרסם אייטם קצר בנושא בפברואר השנה, אבל נראה שהידיעה בישראל התבססה דווקא על הידיעה שפורסמה ארבעה ימים לפניה (26.5.2021) ב-New York Post, וגם היא הזכירה את ETNT כמקור.

ב-New York Post, כלי תקשורת שלא בהכרח ידוע בזכות הישגים עיתונאיים גדולים, נראה שניסו לעשות חישוב כלשהו ולא כ"כ הצליחו:

" Most hummus that’s sold commercial contain 15 grams of fiber per tablespoon, nutrition facts listed in the USDA’s Food Data Central reports."

כף חומוס שוקלת כ-10 גרם ולכן לא ייתכן שיש בה 15 גרם של סיבים, אבל במגזין לא שמו לב לטעות והגיעו למסקנה שאכילת 4.5 כפות של חומוס ליום עלולה להיות מסוכנת.

מצד אחד, כל הכבוד למערכת ישראל היום שעלתה על הטעות בחישוב (שהופיע רק ב-NYP). אבל אפשר היה לוותר על פסקת ההסבר עבור אנשים שמעולם לא אכלו חומוס, שהייתה רלוונטית לקהל של ה-New York Post אבל לא כ"כ מתאימה לקהל הישראלי:

"אם אתם מאותם אנשים שמעולם לא אכלו את הקטניה אבל פתאום מתחשק לכם להתחיל לאכול אותה, כדאי שתתחילו באכילת כף או שתיים של חומוס, כדי שהגוף יתרגל למאכל בהדרגה ושלא יגיב אליו בצורה אגרסיבית מדי".

הזוי.

מה באמת חשוב לדעת על חומוס ועיכול

לא יהיה כנראה מנוס מלהקדיש לנושא פוסט מיוחד. בינתיים, אנסה לגעת בנקודות החשובות בקצרה.

ראשית, כן – חומוס הוא מזון עשיר שמתעכל באיטיות ודורש מאמץ מסוים ממערכת העיכול, וזה לא בהכרח רע.

תופעות לוואי לא נעימות כמו גזים, כאבי בטן או עייפות קיצונית אחרי אכילת חומוס, לא קשורות לכמות הסיבים אלא לשורה ארוכה של גורמים אחרים. למשל: כמה אכלתם והאם לעסתם (רוב הגזים במערכת העיכול נוצרים מבליעת אוויר), האם הגרגרים רוככו כראוי, היחס בין הטחינה לגרגרים ועוד.

מעבר לזה, אצל חלק מהאנשים מערכת העיכול רגישה לפחמימות ספציפיות שנמצאות בקטניות (אוליגוסכרידים ופוליסכרידים מסוימים, שאינם מתעכלים אלא עוברים תסיסה ומייצרים גזים). רגישות כזו נפוצה אצל מי שמאובחנים כסובלים ממעי רגיז, ולרוב סובלים מכמה רגישויות מהסוג הזה.

בישול (או אפילו השריה ארוכה) עם סודה לשתייה, עוזרים לפרק את הפחמימות הללו עוד לפני שהחומוס נטחן, ומשפרים מאד את המצב.

1 תגובה על אוהבים את ישראל היום? יש לנו חדשות רעות

  1. גם הנבטה, אפילו חלקית, עוזרת למי שאוהב חומוס אבל קשה לו עם התוצאות. זה יותר קל ממה שנדמה ומאוד טעים.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*