חומוס להמונים

חומוס קלבוני, א"ת חולון

מבין כל החומוסיות הנושאות את השם קלבוני שקמו בעשור האחרון, זו של חולון היא ללא ספק הטובה ביותר. לחובבי הז'אנר זוהי חגיגה אמיתית שמצדיקה נסיעה במיוחד.

מסעדת קלבוני
כתובת: האורגים 12, אזור תעשייה חולון
שעות פתיחה: א-ו' 9-15:30, שבת עד 17:30
טלפון: 03-6500469
קלבוני חולון בפייסבוק

כשאומרים "קלבוני" חשוב לציין באיזה מהסניפים מדובר. בעשור האחרון היו בכל נקודה בזמן לפחות 3-4 קלבוניות בגוש-דן, ולמרות שכולן הזכירו (מי יותר ומי פחות) את החומוסיה היפואית המיתולוגית של הסבא/הדוד מוסטפא קלבוני, אף אחת מהן לא התקרבה למקור בשום צורה.

מסעדת קלבוני של אזור התעשייה חולון היא יוצאת הדופן הבולטת וזה גם סוד שרידותה – כמעט חמש-עשרה שנה שהיא פועלת במרץ (אינשאללה עד מאה ועשרים) ומציעה את הדבר הכי קרוב לזכרונות. המקום קטן וקצת צפוף, אבל האווירה נעימה, השירות לבבי והטעם מסגיר מי לקח איתו את המתכון.

מדי פעם הם מכינים גם דגים ובשר, ובאופן היפותטי אפשר להזמין רק חומוס בלי התוספות שמסביב, אבל באופן מעשי ואם לא תדרשו משהו אחר תקבלו את הדיל המסורתי של קלבוני לדורותיו. כלומר: צלחת של סלט עסיסי עם רוטב חריף, צלחת נוספת עם ערימה של צ'יפס מדויק וקציצות פלאפל לוהטות ומבושמות, סלסלת פיתות רכות, קערית עם רוטב פלפלים אדומים ומנות חומוס גדולות ויפהפיות. סה"כ 35 ש"ח לסועד, כולל שתייה.

הדיל הזה, שהפך לברירת המחדל בכל החומוסיות ביפו ולפורמט מקובל ל"עסקית" בהרבה חומוסיות אחרות, הומצא מתישהו בשנות התשעים (ואולי אפילו מעט קודם) בצריף הירוק של קלבוני בפינת יפת ופייר מנדס פרנס ביפו. הסלט של אז היה מעוטר גם בבצל ובסומאק והחומוס, לפחות עד לנקודה מסוימת, עוד נכתש ביד.

אז לא, המסורת לא נשמרה בצורה מושלמת, אבל הטעם והחוויה דומים מאד ולפני הכל – האוכל מצוין. החומוס, באופן ספציפי, סמיך ומשחתי בדיוק במידה, עם מינון נכון של טחינה שהוא הגורם העיקרי לכך שהמנות הגדולות מאד והמתובלות מאד הן לא כבדות.

מבט מקרוב על מנת החומוס פול של קלבוני. הקליקו להגדלה.

המנות המומלצות הן חומוס-פול וחומוס-מסבחה. הראשונה, מגיעה עם עיסת פול דלילה ועדינה שמסתירה ערימת גרגרים נימוחים. האחרונה, סמיכה ומרוכזת יותר, מתאפיינת בחמצמצות עדינה ומכילה טיפ-טיפה פחות חומוס.

שתיהן, כמיטב המסורת, מגיעות עם כמות נאה של פפרקיה, כמון ופטרוזיליה והזלפה בלתי מורגשת של שמן זית.

את רוטב הפלפלים האדום, אחד החלקים הטעימים ביותר בדיל, אפשר לאכול כמו שהוא עם פיתה. יש לו טעם עז של פלפלים אדומים עם חמיצות נעימה וחריפות קלה. הצ'יפס חם ורך למחצה, עשוי היטב – נסו לא לגמור אותו ואת הפלאפל המנוקד בשומשום לפני שהחומוס שלכם מגיע (2-3 דקות בדרך-כלל).

לחובבי הז'אנר הארוחה אצל קלבוני היא תענוג אמיתי שמצדיק נסיעה במיוחד, מה גם שברוב שעות היום מדובר בלא הרבה יותר מרבע שעת נסיעה מתל-אביב.