חדש בבלוג

אחת ולתמיד: האם החומוס בריא או לא?

חומוס ובריאות, הדברים שחשוב לדעת.

אוקיי, אז הסכמנו שאנחנו אוהבים חומוס, ושבניגוד לדעת המקובלת חומוס אינו משמין. אבל האם הוא בריא או לא? האם מדובר במנת בריאות מזוקקת או במרבץ קוליפורמים עתיר שומן ומזיק?

בואו נעשה קצת סדר.

חומוס מוכן, תעשייתי, "חומוס בקופסא" עלול להיות לא כל-כך בריא. דווקא לא בגלל החיידקים – כי הוא תמיד יכיל מנה נאה של חומרים משמרים, שהם כשלעצמם לא כל-כך בריאים. מעבר לזה, לחומוס המוכן מוסיפים חומרי טעם וריח לא טבעיים, שמגיבים טוב יותר לתקופה הארוכה על המדף. לעיתים קרובות מוסיפים לו גם חומרים מייצבים, מחליפים חלק מהטחינה בשומן אחר, ואפילו מוסיפים עמילן גולמי – שהוא חומר זול אבל משמין ולא בריא. לעיתים קרובות מוחלף מיץ הלימון בחומצת לימון ו/או בחומץ, שבשילוב עם העמילן והשמן הם הגורמים העיקריים לצרבת שתקבלו.

מנת חומוס בבהדונס

מנת חומוס טרי בחומוסייה. בניגוד למוצר הארוז, מדובר במזון בריאות לכל דבר.

 

חומוס טרי, בעיקר אם אתם מכינים אותו בעצמכם או אוכלים אותו בחומוסייה טובה ונקייה, יעשה טוב לבריאות שלכם גם בטווח הקצר וגם בארוך.

לגרגרי החומוס כשעלצמם יש ערך תזונתי גבוה. תכולה גבוהה של חלבונים (כ-20%), סיבים תזונתיים מסיסים, ויטמין B ו-C, סידן, מגנזיום, ברזל ואשלגן וכ-5 אחוזי שומן בלבד. יחד עם הערך התזונתי הגבוה של הטחינה (עשירה בעיקר בסידן, אשלגן, חלבון וויטמינים ממשפחת B), עם השום היפה לבריאות, ועם הלימון העשיר בויטמין C, החומוס הוא מזון בריא בהחלט וגם נוח לעיכול. משרד הבריאות אפילו טוען שחומוס טוב לשיניים.

ועוד המלצה של משרד הבריאות: להוסיף חומוס לתפריט היומי של תינוקות החל מגיל חצי שנה. בכלל תכולת הברזל הגבוהה, ממליצים עליו גם לנשים הרות או מיניקות.

חומוס ותזונה בריאה הולכים טוב ביחד. התזונאים אוהבים לומר ששילוב המזונות האידיאלי לצריכת חלבון הוא כזה שכולל קטניות ודגנים. מבחינה הזו, השילוב שמציע ממרח החומוס, בין קטניה לדגנים – חומוס, שומשום וחיטה (מהפיתה) – עונה על הדרישות.

מה שחשוב בכל זאת, הוא לאכול את החומוס כשהוא טרי, במקום נקי, ואם אתם מכינים אותו לבד – להקפיד על השריה ארוכה תוך החלפת מים, על הסרת הקצף שצף על מי הבישול ועל בישול עד להתרככות מלאה של הגרגרים. אם תעשו את כל זה, מובטח לכם שהחומוס לא יכביד ולא ינפח, לא יגרום לכם לקלקול קיבה ויעשה לכם באופן כללי, רק טוב.

11 תגובות על אחת ולתמיד: האם החומוס בריא או לא?

  1. חומוס טוב עושה טוב על הנשמה

    אם אוכלים עם מנת חומוס טרייה לא יותר מפיתה ורבע זה מושלם
    מה שמכביד זה הפיתה השנייה או השלישית…

    אמנם רוב המנות בחומוסיות גדולות אך לדעתנו אם החומוס טרי וחמים ניתן לאוכלו גם עם מזלג וכך למעט בפיתות

    העיקר הבריאות והחיוך שבלב!!!!
    בדרך זו תוכלו לאכול חומוס כל יום ולהיות מאושרים…

    אצלי זה עובד…..

  2. יהורם מונבלט מאילת
    19 באוגוסט 2009 ב-21:42 //

    עכשיו כאשר מצאתי סוף סוף מקום באילת עם חומוס טוב, נפלה החלטה.. 3 פעמים בשבוע אחרי אימון הכושר שלי, אני אוכל שם חומוס עם פיטה קטנה אחת. היום כבר עשיתי זאת אחרי אימון בשעת הצהריים ואין לי רעב בערב.ולא כבד בבטן.מרגיש ממשטוב. דרך אגב מי שראה הסרט אל תתעסקו עם הזוהן…החומוס מככב שם בגדול.

  3. איפה יש באילת חומוס טוב?
    הערבה רעבה.

  4. אני אתה והוא
    27 בפברואר 2011 ב-23:56 //

    שאלה שאני שואל את עצמי כבר הרבה זמן.
    אז ככה:
    אני והחברה התחלנו ללכת הרבה מאוד לבהדונס בגבעתיים חומוס מעולה בלי התור המבאס של בהדונס רמת גן. מומלץ ואני לא המשוק.
    בקיצור.
    מנסיוני בחיים – כמעט לכל מזון טעים יש איזה שהיא פואנטה מה לא בריא בו. סוכר. כולסטרול. שומנים לא בריאים. ככל שיש יותר ככה המזון יותר טעים.
    אני שואל את עצמי מה לעזאזל דחפו לפקינג חומוס הזה שהוא **כל כך** טעים. מרגרינה? מישהו יכול להגיד מה תקעו שם שממכר כ"כ והאם יש רכיבים לא בריאים?

    תודה לשליטי החומוס שמבינים בתהליכים הכמוסים והריאקציות הנדירות,
    המכור (שדואג מעורקים חסומים).

  5. כמו שאמר האורקל מדלפי – הכל שאלה של מידה. גם חסה תהרוג אותך אם תגזים, לא רק סוכר וכולסטרול, רק שאפשר לאכול יותר חסה מסוכר בלי שזה יזיק.
    חומוס מורכב בעיקר מגרגרי חומוס וטחינה, וזה אומר שיש בו הרבה חלבון ושומן. לא מרגרינה ולא שום דבר נורא אחר שכדאי לאכול ממנו ממש מעט או בכלל לא. ובכל זאת, עם שום דבר לא כדאי להגזים, אפילו לא עם חומוס.

  6. איך אכילה מוגזמת של חסה הורגת ?

  7. אבו חומוס
    19 באוקטובר 2012 ב-04:54 //

    אחרי שאוכלים כמות מופרזת של חסה המוח מפריש אינזים פרו-ארנבי המכונה ארנבואז Arnavoase שעלול לגרום להתנהגות לא צפויה במצבי לחץ, כמו נסיון להכנסת הראש לחורים קטנים מדי או קיפאון שרירים כתוצאה מפנסי רכב מתקרב שעלולים להביא לפציעה ואף מוות במקרים מסויימים

    גורמים יודעי דבר מספרים שאכילת חומוס טוב מרפה את השרירים בשכמות ובמצח ומגבירה את הסבירות לחיוך באופן שמנטרל את רוב ההשפעות השליליות של אכילת חסה מוגזמת

  8. מלח לימון
    24 בפברואר 2015 ב-16:00 //

    מה לגבי המלח לימון שמוסיפים לחומוס? זה עושה את החומוס לא בריא

  9. מלח לימון הוא לא לא-בריא. הוא חומצי ולכן עלול לגרום לצרבת כשלעצמו, אבל גרגרי החומוס (בעיקר אחרי בישול עם סודה לשתייה) הם בסיסיים, כך שלמלח הלימון כמעט אין השפעה.

  10. אם עד עכשיו מישהו הטיל ספק בתזונת חומוס פול שיקרא את הכתבות הבאות. מסתבר שהאדם הקדמון היה חכם יותר מכמה אנשים שאני מכיר…

    http://www.haaretz.co.il/news/science/.premium-1.2782858

    http://www.israelhayom.co.il/article/332491

  11. משה גונן
    12 במאי 2021 ב-04:13 //

    האם גרגירי חומוס מוכן ןמוקפא גורמים לצרבת

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*