חדש בבלוג

סיכום 2016: גם ארה"ב מפחדת מליסטריה בחומוס

2016 הייתה שנת ה-Recall. גם אצלנו, עם תחקירי הסלטים והקורנפלקס, ומסתבר שגם בארה"ב, שמגלה לאחרונה עניין גובר בהרעלות מזון ובמיוחד בליסטריה בחומוס. כיצד זה ישפיע על צריכת החומוס של האמריקנים?

2016 מתקרבת לסיומה ועונת סיכומי השנה כבר איתנו. אפשר להעריך בזהירות שהחומוס עוד יככב בהרבה סיכומים ורשימות בשלושת השבועות הבאים, אך בינתיים יש אזכור בולט אחד שלו ששווה התייחסות: ב-Top Search Trends in 2016 של אתר הבריאות החשוב WebMD.

במסגרת סיכום השנה הזה, שעלה לאוויר שלשום וכבר מצוטט בכל רחבי האינטרנט, WebMD פרסם רשימות של הנושאים הפופולריים באתר לפי החיפושים שחיפשו בו הגולשים. את רשימת הנושאים הפופולריים של הרופאים, פתחו נגיף הזיקה, ההתמכרות לאופיואידים ומחלת הפה והטלפיים שעשתה השנה קאמבק בארה"ב.

2016 סיכום שנה WebMDברשימת החיפושים של "הצרכנים" (הציבור הרחב) כיכבו הקשר לכאורה שנמצא בין שימוש יתר בנוגדי חומציות לפיתוח דמנציה; עליית המחיר של תרופה פופולרית (מזרק אפינפרין לסובלים מאלרגיות מסכנות חיים); וכמובן: הרעלות מזון ואיסוף מוצרים (Recall) בגלל חיידקי ליסטריה, נושא שמספר החיפושים הקשורים בו גדל השנה ב-263%.

WebMD מזכיר בפירוש את ה-Recall הענק של חברת Sabra (בבעלות שטראוס ופפסיקו, שולטת בכ-60% משוק החומוס בקופסא בארה"ב) מלפני שלושה שבועות, כאחד המקרים שעוררו הכי הרבה עניין. כמו שאפשר לראות בטבלה משמאל – גם חיידק הליסטריה מככב (הקליקו לכתבה ב-WebMD וכדי לראות בגודל מלא).

כלי תקשורת רבים עשו פולו-אפ, ולא מעט הזכירו את החומוס בכותרת – ראו לדוגמא הכתבה "Zika, Cupping and Hummus: Your Health Questions in 2016" שפורסמה במגזין TIME שלשום. ניכר שכותרות שכוללות את המילה "חומוס" מושכות קליקים לא רק בישראל.

ה-Recall של Sabra היה אמנם הגדול ביותר, אך לא הראשון ולא האחרון (רק בשבוע שעבר דווח על מקרה דומה עם חומוס של המותג Trader Joe's). וזה לא רק חומוס – בשנה החולפת הייתה עלייה ב-Recalls ובמקרי הרעלות המזון בארה"ב בכלל, או לפחות בדיווח עליהם.

אבל השפעת ה-Recall הספציפי הזה היא כנראה גדולה במיוחד, והסיקור התקשורתי שקיבל – בדומה מאד למה שראינו גם בישראל – כלל כתבות שהציגו את הסכנות הטמונות בחיידקי הליסטריה. זו שבתמונה (הקליקו כדי להגיע לכתבה) פורסמה ב-CNN, וכללה כמו שאפשר לראות הרבה מילים מפחידות.

אין ספק שהחומוס ואיומיו הפוטנציאליים זוכים לתשומת לב מעט מוגזמת בתקשורת, למשל, הוא נכנס ל"רשימת הדברים שעדיף לא לאכול" שפרסם אתמול Money Magazine, ושתיארה 9 מקרי Recall גדולים מהשנה החולפת.

בניגוד לישראל, כאן כבר נתבשרנו על ירידה בקניית הסלטים הארוזים, בארה"ב אין עדיין נתונים. סביר גם להניח שההשפעות יראו אחרת, כי שוק החומוס בארה"ב אמנם חצה אשתקד את רף ה-1 מיליארד (היקף מכירות כולל), אבל החומוס נכנס רק ל-21% ממשקי הבית – יש הרבה לאן לגדול.

בטווח הקצר סביר שמכירות החומוס ייפגעו, אבל בסופו של דבר, קרוב לוודאי שהזיכרון הקצר ועומס המידע ישכיחו את סיפורי הליסטריה – ובמידה לא קטנה של צדק, כי מסיבוכי שפעת מתים בכל שנה בארה"ב ובישראל בערך פי 200 אנשים מאשר מזיהומי ליסטריה. ומצד שני, כמו בישראל, סביר שיותר אנשים ילכו לחומוסיות או יכינו חומוס בעצמם, וזה כמובן לא דבר רע בכלל.

את רכבת החומוס הדוהרת בארה"ב ספק אם אפשר לעצור. כדי להבין קצת יותר את האופן שבו החומוס משתלב בתרבות האוכל האמריקנית, כדאי לצפות בכתבת הוידאו הקצרצרה הזו שאתר החדשות הכלכליות של Bloomberg פרסם באוגוסט האחרון (ובהזדמנות זו היה לראשון להשתמש במונח שטבענו כאן לפני כעשור: מהפכת החומוס).

5 תגובות על סיכום 2016: גם ארה"ב מפחדת מליסטריה בחומוס

  1. פוסט נהדר!
    מעניין, מחכים, וקולח.

    תודה 🙂

  2. יהיה מעניין לבדוק מה השפעת הפאניקה על צריכת החומוס. קשה לי להאמין שהאמריקאים יתחילו להכין חומוס בבית. יותר סביר שמישהו יזהה את הטרנד וימכור ערכות אינסטנט להכנת חומוס ביתי. מאבקה, כמו שהיה פעם בארץ. היינו לוקחים לטיולים…

  3. שוקי קבל את המתכון הנל נראה לא רע

    http://www.littlefiggy.com/baked-hummus/

  4. לא קשור לנושא הכתבה אבל:
    כתבה שהתפרסמה ב- xnet על סוהילה הינדי בעלת החומוסיה המפורסמת מעכו.
    http://xnet.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4892305,00.html

    אני לא יודע אם זה פורסם באתר, אבל נזכר שם סרט על חומוסיות בישראל ששמו "חומוס! הסרט".

  5. כאחד ששמח לקטר על כל דבר שקשור למזון בארה"ב, אני מוכרח לומר שאיכות החומוס בסופרמרקטים כאן משתפרת.

    אומנם אני עדיין קונה חומוס עם עין אחת עצומה, כדי לא לחזות במגוון רעיונות הזוועה שהיצרנים כאן מוכרחים להזנות את החומוס עמם(חומוס טחון עם פולי סויה, חומוס טחון עם בטטות או כל דבר אחר שניתן לדמיין).

    אבל, החומוס הנקי – הולך ומשתפר. יש כבר כמה יצרנים שמייצרים חומוס ומשתמשים בשמן זית כתית (לא שמן מן הצומח), ורכיבים איכותיים באופן כללי, למרות שכמות ורמת הטחינה שבתוך החומוס עדיין טעונה שיפור.
    אך בהשווה ללפני חמש שנים, שאז גם החומוס הכי פשוט היו בעל טעם כימי לחלוטין, בהחלט חל שיפור ניכר.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*